Duurzaamheid…. nu ook als HR-trend (1)

U kunt nergens meer een krant of tijdschrift openslaan of het gaat over duurzaamheid. Ook op de televisie is dit onderwerp een grote hype. En typ het woord maar eens in Google: duizenden hits. Maar wat is dat nu “duurzaamheid?”. Linkt u het ook aan energiebesparing of andere milieu aspecten? Of koppelt u het aan bedrijfsmatig werken? Onderstaand leg ik uit wat duurzaamheid betekent voor een organisatie.

Energiebronnen Natuurlijke grondstoffen en energiebronnen worden steeds schaarser. Dat geldt ook voor de belangrijkste energiebron van onze economische en maatschappelijke motor: menskracht. Zonder mensen immers geen organisatie. Duurzaam personeelsbeleid betekent daarom zuinig zijn op de medewerkers en die bron verrijken in plaats van uitputten. In personeelstermen: werven van de beste mensen, ze boeien, ontwikkelen, opleiden en managen op een manier die bij hun talent past. Investeren dus, in de vorm van aandacht, energie en tijd. En ja, die investeringen kosten geld. Maar nu ook dat steeds schaarser wordt, loont het om na te denken hoe u dat geld verstandig besteedt.

Duurzame inzetbaarheid Duurzame inzetbaarheid betekent dat wij onze medewerkers en hun talenten optimaal benutten, ons afvragen of zij (nog steeds) op de goede plek zitten en/of hen ernaar toe te bewegen en te zorgen dat zij maximaal bijdragen aan de organisatie. Organisaties die ervoor zorgen dat hun medewerkers duurzaam inzetbaar zijn, anticiperen tijdig op veranderingen en zijn daardoor flexibel en succesvol. En dat wilt u toch zijn?

Hoeveel mag inzetbaarheid kosten? Mijn stelling is: “Investeren hoeft niet perse veel te kosten”. Duurzaamheid is vooral investeren in ontwikkeling. Leren is voor een organisatie en voor haar medewerkers essentieel om mee te kunnen blijven doen in onze kenniseconomie. Investeren in ontwikkeling kan op vele manieren. Organisaties kunnen nu juist zoeken naar mogelijkheden om van elkaar te leren. We zien het om ons heen in de vorm van samenwerkingsverbanden. Een dure opleiding is lang niet altijd de beste optie; een gerichte training op de werkplek of kennisdeling tussen collega’s kunnen hetzelfde effect hebben. En waarom zou die kennisdeling alleen binnen de eigen organisatie plaatsvinden? Een open organisatie stimuleert juist medewerkers om ook zelf buiten de grenzen op zoek te gaan naar kennis. Netwerken wordt belangrijker! Medewerkers die zich hebben verbonden aan een bedrijf stellen hun kennis en ervaring beschikbaar. In hun werk groeit die expertise verder – maar bij vertrek nemen ze die weer mee. Daar is niets mis mee: onze samenleving blijft er van profiteren. Ook dat leidt tot kennisuitwisseling, die innovatie mogelijk maakt. U wilt toch ook als slimme en duurzame onderneming haar medewerkers in staat stellen om te leren? Bovendien leert u ook zelf weer van de medewerkers. Een win-win die u niet kan laten liggen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *